
Een gezamenlijke uitwisselingsdag bij Zorg & Welzijn is het decor van een spontane ontmoeting tussen Myrna de Heij en Ellen van Essen. Ze raken in gesprek over bpv-begeleiding en ‘Stagehelden’ in het bijzonder. Het stageheldenbureau is een initiatief bij het Alfa-College in Hardenberg waarbij Myrna betrokken is. Ellen is op dat moment als adviseur onderwijs en kwaliteit aangehaakt bij de uitrol van het Stagepact en hoort met grote nieuwsgierigheid en interesse het verhaal van Myrna aan. Nu, enkele jaren later, doen ze samen het verhaal over Stagehelden aan Kennispunt mbo Beroepspraktijkvorming. Een verhaal dat volgens Ellen gehoord mag worden; ‘want iedereen kan hiervan leren.’
De term stagehelden kenden wij nog niet. Myrna de Heij, zelf ook medewerker van het stageheldenbureau, licht de term toe: ‘Je hebt het bureau Stagehelden, met hoofdletter, dat zich inzet voor onze studenten -de échte stagehelden. We zagen dat we als slb’ers veel tijd en moeite steken in het begeleiden van studenten op school, maar dat op stage zelf de begeleiding vooral plaatsvindt door de stagebegeleider ter plekke. Veel problemen ontstaan tijdens een stage komen voort uit een gebrek aan kennis en vaardigheden van het begeleiden van studenten met een extra hulpvraag. Ontzettend zonde en onnodig. Wat we voor onze stagehelden doen is dat we de studenten vanuit school extra begeleiden op de stage zelf: we gaan op bezoek, observeren en gaan in gesprek met de bpv-begeleider, zodat studenten die het nodig hebben ook op hun stage de juiste begeleiding hebben.’
Myrna is docent en slb’er van de opleiding pedagogisch werk bij het Alfa College, maar haar werk bij Stagehelden is opleiding overstijgend en onafhankelijk. Ze heeft geen stem in de beoordeling van de stages van de studenten die ze zo begeleidt. Dat is ook een belangrijk element van het initiatief ziet ze zelf: ‘het maakt het voor studenten makkelijker om spannende dingen te bespreken.’ Het andere ingrediënt dat stagehelden tot een succesformule maakt is de (waar nodig intensieve) 1-op-1 begeleiding, die Myrna treffend omschrijft als ‘maatwerk’.
Stagehelden in de geest van het Stagepact
Het gedachtegoed uit het Stagepact echoot door in dit initiatief. Precies de reden waarom Ellen als onderwijskundige enthousiast raakte en het idee verder wil verspreiden: ‘goede begeleiding is corebusiness bij Alfa College. Het Stagepact gaf aanleiding om de richtlijnen voor goede begeleiding nog eens aan te scherpen. Het leuke is dat veel teams zich al herkennen in het beleid zoals we dat hebben geformuleerd. Natuurlijk scoort niet ieder team op ieder onderdeel even hoog, maar we kwamen niet met iets nieuws, geen vage stip aan een vreemde horizon. Dat is een heel prettig vertrekpunt. Stagehelden is hier een goed voorbeeld van; het is precies de passende en stevigere begeleiding voor studenten die we voor ogen hebben.’
Studenten maar ook begeleiders die vastlopen kunnen aankloppen bij Stagehelden. ‘We horen dan bijvoorbeeld: ik heb geen vaardigheden in mijn instrumentarium om bij deze student nog een interventie te plegen, kun je me helpen? Dat is een vraag die we vaak krijgen.’ Hiermee snijdt het mes dus aan meerdere kanten laat Ellen zien: ‘je draagt ook bij aan het professionaliseren van je collega’s. Deze manier van leren is vaak duurzamer dan een incidentele scholingsbijeenkomst. Het stageheldbureau is een sparringpartner voor docenten, wat het een laagdrempelige manier maakt om informeel te leren.’
‘En niet alleen voor docenten en slb’ers. We ontsluiten ook onze kennis met bpv-begeleiders die soms ook niet de vaardigheden hebben om met rugzakjes om te gaan. Die expertise delen we heel organisch, we komen immers op bezoek in het bedrijf,’ besluit Myrna.
Relatie, relatie, relatie
Hiermee is de cirkel rond, of ‘de driehoek’ zoals Ellen het liever verwoordt: ‘We vinden het bij het Alfa college belangrijk om dat we investeren in de driehoeksrelatie opleiding, student en leerbedrijf. Als die relatie goed is doe je recht aan alles wat in het Stagepact beschreven staat.’ De winst van stagehelden verspreidt zich volgens Ellen in alle drie de hoeken. ‘Groter percentage van studenten die hun stage succesvol afronden, professionalisering van docenten en BPV-begeleiders en beter imago voor bedrijven die studenten uit een bepaalde categorie succesvol begeleiden. Als bijgevolg werk je ook nog aan de relatie en de doelstellingen in het Stagepact.’
Wat is er nodig om door heel Nederland met Stagehelden te beginnen? ‘Stagehelden kan een instrument zijn om studentbegeleiding en loopbaanbegeleiding naar een hoger plan te tillen. In de kwaliteitsagenda staat geformuleerd dat we studentenbegeleiding graag willen verbeteren, maar we blijven vaak hangen in cijfers. Je hebt een groep mensen nodig die de schouders eronder wil zetten, een directie die het adapteert en faciliteert en dan kun je gewoon beginnen.’ Ellen hoopt dat ze met dit interview een zaadje kan planten, of liever ‘de focus vestigen op wat er mogelijk is als de wil er is.’ Stagehelden is nog niet onoverwinnelijk, om in superhelden allegorie te spreken. ‘We willen het concept Stagehelden zelf ook graag door ontwikkelen. In de breedte op verschillende locaties, maar ook in de diepte door al meer aan de voorkant van een stage kunt interveniëren. Soms weet je bij voorbaat dat een student een rugzakje heeft, dan kun je al in de fase van het zoeken van een stage al beginnen met goede ondersteuning.’
Gerelateerde artikelen
Loading...
Meer weten over dit onderwerp?
Stel een vraagAanmelden nieuwsbrief
Beroepspraktijkvorming © Copyright 2025