Terugblik Begeleiden met impact!
Door:
Meinja Saman
Gepubliceerd:
30 januari 2025
Leestijd:
5 minuten

Goede stagebegeleiding maakt impact. Dát is de gedeelde overtuiging van alle aanwezigen bij de netwerkbijeenkomst Begeleiden met impact. Dat dit thema leeft blijkt uit de grote interesse voor deze bijeenkomst, waardoor we zelfs last minute moesten uitwijken naar een grotere locatie. Uiteindelijk troffen meer dan 130 stage coördinatoren, beleidsmakers, stagebegeleiders en docenten van bijna alle mbo-scholen elkaar bij de Woonindustrie in Nieuwegein. Een fantastische dag lang leren en discussiëren op een podium tussen bedden, banken en fauteuils over het maken van impact met stagebegeleiding.
Maar wat is dat dan, goede begeleiding?
Het besef dat goede stagebegeleiding belangrijk is vertaalt zich niet automatisch naar resultaten in de praktijk. Dat blijkt wel uit de meest recente cijfers van de JOB Monitor, waaruit blijkt dat slechts 55% van de studenten de begeleiding vanuit school als voldoende te ervaren. Niet het cijfer waar we iedere dag hard voor werken, maar wel een goed vertrekpunt om het gesprek over de weg naar boven met elkaar aan te gaan.
Om dit gesprek goed te kunnen voeren helpt het wanneer we de definitie van goede begeleiding scherp hebben. Keynote spreekster Lieke Ceelen, die promoveerde op stagebegeleiding aan de Hogeschool Utrecht, liet aan de hand van voorbeelden uit de praktijk zien dat ‘goede begeleiding’ afhankelijk is van situatie en perspectief. Er is niet zoiets als een toverformule. Je zet verschillende strategieën -zoals toevertrouwen of juist voordoen- in, afhankelijk van wat de student nodig heeft. Het bewust inzetten en communiceren van de strategieën vergroot de impact van de stagebegeleiding. ‘Durf te experimenteren’, gaf Lieke de zaal mee. ‘Stagebegeleiding is een continu leerproces, waarin proberen en evalueren zorgen dat je het leerpotentieel (het geheel aan mogelijkheden om te kunnen leren door mee te doen aan gevarieerde activiteiten op de werkplek) van een werkplek voor studenten steeds beter kan benutten.’
Hoe maak jij impact?
'Als kleine vakschool kennen we onze bedrijven en studenten goed. Onze begeleiders staan echt met de voeten in de klei. Iedere student krijgt simpelweg begeleiding die voor hem of haar nodig is voor en tijdens de stage.'
Iris Selman, Grafisch Lyceum Utrecht
Waarmee stuur jij een student de bpv in?
Impact maken met begeleiding begint met een visie op de opdracht voor studenten. Is het individuele leerdoel het belangrijkst? Het leren van een kerntaak of werkproces? Is de opdracht van een stagebedrijf leidend? Moet er een BPV-handboek gevolgd en ingevuld worden? Of toch iets anders? Op een rondvraag in de zaal dat er veel vormen zijn die per team kunnen verschillen. Tijd dus voor een levendige uitwisseling van ideeën in break-out rooms over wat we onder goede begeleiding bestaan, welk perspectief we de begeleiding benaderen en wat er nodig is om de krappe voldoende (naar boven afgerond) in de JOB Monitor om te buigen naar een ruime voldoende volgend jaar. De conclusies uit deze gesprekken worden verzameld, bestudeerd en gebundeld tot inzichten voor de scholen. Voor nu willen we de rode lijn die zichtbaar werd in de plenaire terugkoppeling al met jullie delen:
Scholen, regio's, sectoren en zelfs opleidingen gaan heel verschillend om met bpv en alle vormen van 'opdrachten' komen voor. Die 55% is dan ook een gemiddelde, waar niet alle aanwezigen zich in herkennen. Kan het Stagepact een impuls geven om eenduidiger beleid te stimuleren en zo ook studenten beter voorbereidt op stage te laten gaan ongeacht de opleiding of school? Afstemming lijkt het sleutelwoord.
Verdieping
Na de lunch was er ruimte voor verdieping van thema’s: Danielle van der Meer nam in de workshop Sociale Veiligheid deelnemers mee in sociale (on-) veiligheid op stage en welke rol jij als begeleider daarbij kunt vervullen. Cindy Braun liet de kracht van positieve psychologie in de bpv zien in haar workshop. ‘Zo zorg je voor succesvolle bpv-begeleiding' was het thema waarmee Tirza Bosma aan de slag ging aan de hand van haar boek Succesvol opleiden in het mbo. In de workshop LOB en BPV - een dynamisch duo, wordt de relatie BPV en LOB door Ivette Kleijngeld vakkundig in beeld gebracht. En Nina van Veldhuizen besprak de ontwerpregels die de basis vormen voor een krachtige verbinding tussen onderwijs en praktijk. Voor iedereen die nog niet klaar was met sparren met collega’s was er ook nog de optie voor de ‘workshop’ Kletspot Stagepact.
Hoe maak jij impact?
'‘Mijn toegevoegde waarde zit 'm in de begeleiding náár de stage. Onderhouden van warme contacten met bedrijven en het goed in beeld brengen van de wensen en competenties van studenten om te zorgen voor een goede match.’
Claudia Pastor, ROC van Amsterdam
Energie
Goede begeleiding vraagt energie, maar levert ook veel energie op! Deze netwerkbijeenkomst zat er bomvol mee: energie bij de sprekers, in de zaal, in de workshops en in de deelsessies. We zijn ontzettend blij met de grote opkomst en de enthousiaste reacties. Het is energie waarmee iedereen hopelijk weer teruggaat naar zijn school en team om impact te maken. Kon je er niet bij zijn? De keynote en presentaties vind je terug op het Teams kanaal van het Kennispunt BPV. Wij kijken terug op een geslaagde en inspirerende dag en kijken direct ook graag vooruit. In 2025 houden we ons vizier en onze energie op goede stagebegeleiding. Dit doen we aan de hand van de uitgangspunten uit het Stagepact: warme overdracht, begeleiding op maat aan studenten met een extra leerbehoefte, inzet op preventie bij stagediscriminatie en optreden van (vermoedelijke) oneigenlijke inzet van stagiairs als werknemer.
Dit doen we met elkaar, als scholen en met de andere partners van het Stagepact. We zien je dan ook graag terug bij de volgende netwerkbijeenkomst in juni!
Gerelateerde artikelen
Loading...